دبیر جشنواره بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه های ایران گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ با هدف ارج نهادن به تلاشهای اصحاب رسانه و ارتقای استانداردهای رسانهنگاری، جشنواره ملی مطبوعات را برگزار میکند.
دبیر بیست و یکمین جشنواره ملی رسانههای ایران ادامه داد: ما دو مقوله داریم یکی جشنواره مطبوعات که مربوط به آثار تولید شده توسط اهالی رسانه، عکاسان و روزنامهنگاران است که آثارشان را ارسال میکنند به داوری گذاشته میشود و به برگزیدهها جایزه میدهیم یک مقوله دیگر هم نمایشگاه مطبوعات است که دورههای قبل برگزار میشد گاهی این دو با هم تلفیق میشد و به طور همزمان برگزار میشد گاهی هم مجزا برگزار میشد امسال هم اگر خدا کمک کند و اراده جدی اش وجود داشته باشد هم شاهد برگزاری جشنواره و هم نمایشگاه مطبوعات هستیم اما جدا از هم، در مردادماه و روز خبرنگار اختتامیه جشنواره مطبوعات را برگزار میکنیم و در آبانماه نمایشگاه مطبوعات با حضور رسانههای مختلف برپا میشود.
عرفاتی درباره تقاوت جشنواره امسال با ده سال قبل میگوید: در سال ۱۳۹۲ ضریب نفوذ رسانههای اجتماعی بسیار پایین بود و اما با توجه به تحولاتی که در این ده سال گذشته در حوزه رسانه و ضریب نفوذ رسانههای اجتماعی اتفاق افتاد امسال تصمیم گرفتیم که یک بخش ویژه برای رسانههای اجتماعی و محتواهای تولید شده رسانههای اجتماعی را در نظر بگیریم. در حوزه رسانههای چاپی تغییر چندانی نداشتیم و فقط قالبها یکمی متنوعتر شده و سعی کردیم فضاهای بصری را ویژهتر ببینیم.
وی افزود: امسال قالبهای مختلفی اعم از اینفوگراف، گرافیک جلد روزنامهها و فضاهای کاریکاتور مصور در حوزه رسانههای برخط که همان خبرگزاریها و پایگاههای خبری هستند متمرکز بر محتواهای چند رسانهای و محتواهایی که وجه بصری دارند بیشتر شده و در رسانههای اجتماعی تمرکز بر تولید محتوا در فضای مجازی است .
دبیر بیستویکمین جشنواره مطبوعات بیان کرد: تفاوت این سه قسمت این است که ما در رسانههای چاپی و در رسانههای برخط رسانههایی که از وزارت ارشاد مجوز دارند شامل این رقابت میشوند ولی در رسانههای اجتماعی، چون ما با یک بی سر و سامانی مواجه هستیم امکان تفکیک رسانهها وجود نداشت بنابراین تمرکز را بر تولید در بستر رسانههای اجتماعی قرار دادیم.
عرفاتی درباره بخشهای مختلف بیستویکمین جشنواره مطبوعات اظهار کرد: امسال به مسئله جستجوگری و ژورنالیسم حقیقی توجه داریم و متناسب با این موضوع، جایزه ویژه ما متمرکز به خبرنگار تحقیقی است که آثارش واجد شاخصهای هیئت داوری باشد پس امسال این بخش را برجسته کردیم که بخش انسان رسانه نام دارد، چون انسان رسانهها در فضای فعلی موضوعیت پیدا کردند و اگر نگوییم به اندازه رسانهها هستند در همان حد دارای تاثیرگذاری و جریان سازی هستند.
دبیر جشنواره افزود: دورههای قبلی مرسوم بوده که بخشهای ویژه یا جایزههای ویژه در نظر میگرفتند امسال در بخش ویژه هم دو مقوله را در نظر گرفتیم که یکی نقد مصلحانه و دیگری اخبار جعلی است البته یکسری بخشهای دیگری را در اختتامیه داریم.
مهلت ارسال آثار تا هفتم تیر
وی درباره ارسال آثار به دبیرخانه میگوید: فرصت ارسال آثار اصحاب رسانه به جشنوار تا هفتم تیر است و به شدت محدودیت زمان داریم، از تمامی اهالی رسانه میخواهم که منتظر تمدید مهلت نباشند و آثارشان را ارسال کنند.
source