Wp Header Logo 2125.png

فرشاد ایلاتی کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ساخت مسکن ۲۵ متری موجب گرانی مسکن می‌شود گفت: بر اساس قوانین و استاندارها برای هر یک نفر ۳۰ تا ۳۵ متر فضا برای زندگی در نظر گرفته شده بنا بر این یک واحد مناسب برای آغاز زندگی یک زوج ۶۰ تا ۷۰ متر است؛ بدین ترتیب ساخت این واحدهای کوچک مقیاس دردی از کمبود مسکن کشور دوا نمی‌کند.

وی در خصوص اینکه متولی طرح «واحدهای ۲۵ متری» با ادعای آنکه با عرضه این واحدها قیمت مسکن در بازار به تعادل می‌رسد افزود: اگر از منظر اقتصادی بخواهیم به این واحدها در بازار مسکن نگاه کنیم به هر مقدار که زمین خردتر شود قیمت آن نیز بیشتر می‌شود؛ بنا بر این به هر مقدار خانه کوچک‌تر باشد گران‌تر هم می‌شود زیرا زمین یا خانه کوچک مقیاس تقاضای مازاد در بازار ایجاد می‌کند.

ایلاتی ادامه داد: با توجه به موارد ذکر شده دولت نباید اجازه دهد تا زمین کم‌تر از میزان تقاضا خردتر و خانه کوچک‌تر شود طرح واحدهای ۲۵ متری نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه حتی مطرح کردن این مساله در رسانه‌ها خانه را نیز در بازار گران‌تر می‌کند. همچنین اگر هم‌اکنون وضعیت بازار مسکن را با ۳۰ سال گذشته قیاس کنیم متوجه خواهیم شد که میانگین مقیاس خانه از ۱۶۰ متر به ۸۰ متر کاهش داشته که همین دلیل یکی از عوامل جدی برای گرانی خانه است.

وی افزود: در خصوص مسائل حوزه مسکن باید نسبت به تمام زوایای موجود اشراف داشت تا بتوان بهترین راه حل ممکن را ارائه کرد. دولت باید با اتخاذ تدابیری از تولیدکنندگان مسکن و انبوه‌سازان حمایت کند برخلاف تصور عموم و عامه عده‌ای گمان می‌کنند رکود در بازار مسکن کارگشا است و فروشنده باید قیمت ملک خود را پایین‌تر از نرخ استاندارد به فروش برساند اما رکود در بازار مسکن به زیان اقتصاد داخلی ماست و دولت باید با ایجاد بسته‌های تشویقی در زمینه بازار مسکن برای تولیدکنندگان صنف مسکن انگیزه ایجاد کند.

ایلاتی با بیان اینکه آمار مستأجران بدون مسکن در کشور بالا است گفت: روش‌های گوناگونی برای ساخت مسکن در کشور وجود دارد که طرح ساخت واحدهای ۲۵ متری یکی از آنها است اما نکته حائز اهمیت اینجاست که مسکن‌های ۲۵ متری نمی‌تواند متناسب با روحیه و فرهنگ مردم ایران باشد زیرا از لحاظ مسائل شرعی – دینی و اسلامی – ایرانی نیز تطابق ندارد.

نوشته «مسکن ۲۵ متری»، پاسخگوی نیاز اساسی مسکن کشور نیست اولین بار در اقتصاد کلان. پدیدار شد.

source

sar-khat.ir

توسط sar-khat.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *