Wp Header Logo 93.png
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نام فیلم: عصر جدید-Modern times

تاریخ انتشار: 1936

کارگردان: چارلی چاپلین

تهیه کننده: چارلی چاپلین

نویسنده: چارلی چاپلین

امتیاز فیلم در (imdb): 8.5 از 10

 

بازیگران: 

چارلی چاپلین
پولت گادرد
هنری برگمن
تاینی سندفورد
چستر کانکلین
گلوریا دهیون
والتر جیمز
جیمز سی. مورتون
فرانک هاگنی

2021-7-charlie-choplin-tabale-modern-times

 

خلاصه فیلم

عصر جدید(به انگلیسی: Modern Times ) فیلمی کمدی آمریکایی محصول سال ۱۹۳۶ میلادی (۱۳۱۴ خورشیدی) به کارگردانی و نویسندگی چارلی چاپلین است. عصر جدید تقلای ولگرد کوچولو برای زندگی در دنیای مدرن و صنعتی است. این فیلم در مورد وضعیت اشتغال و مالی وخیم مردم در رکود بزرگ است.

2021-7-factory-of-modern-times

 

«عصر جدید» چارلی چاپلین گواه بر این است که او نه تنها یک نابغه سینمایی به ویژه در کمدی بوده که نگاهی تاریخی و جامعه‌شناختی به جامعه و انسان معاصر هم داشته است.

فیلم «عصر جدید» در سال ۱۹۳۶ میلادی ساخته شد که هنوز انسان مدرن چنانکه امروز به شکل ملموسی قابل درک است از مصائب تکنولوژی و زیست مدرن خبر نداشت و گویی چاپلین با این فیلم به پیشگویی مصائب جهان مدرن و در واقع نقد مدرنیته پرداخته. نقدی تصویری از آنچه که مثلا مکتب فرانفکورت نسبت به جهان صنعتی داشته است.

فیلم عصر جدید - چارلی چاپلینچارلی چاپلین

در واقع او در این فیلم به استحاله انسان در تکنولوژی و جهان ماشینی پرداخته که مصادیق نمادین آن را می‌توان در جایی جستجو کرد که او در لای چرخ دنده‌های دستگاه کارخانه گیر می‌کند. این صحنه روایتی از بلعیده شدن انسان توسط تکنولوژی‌های مدرن است. 

 

2021-7-choplin

سخن نهایی

فارغ از دلالت‌های سیاسی و اجتماعی «عصر جدید»، خود فیلم از حیث ژانری، یکی از کمدی‌های ماندگار تاریخ سینمای جهان است که همچنان طراوات و تازگی خود را از دست نداده و همچنان می‌توان با تماشای آن هم خندید و هم خردمندانه به آن اندیشید. «عصر جدید» هنوز قدیمی و کهنه نشده و سرشار از تاویل‌های تاریجی و جامعه شناختی است. یک نمونه موفق از کمدی اجتماعی نقادانه که در هر عصر و دوره‌ای می‌توان به تماشای آن نشست.

source

sar-khat.ir

توسط sar-khat.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *