به گزارش صفحه «هنر روز» روزپلاس، پخش سریال «معاویه» از شبکه MBC عربستان سعودی، بار دیگر نشان داد که کشورهای عربزبان، مسیر تازهای را در بازنمایی تاریخ صدر اسلام در پیش گرفتهاند. این سریال که روایتی جهتدار از مقطع حساسی از تاریخ اسلام ارائه میدهد.
این نخستینبار نیست که رسانههای عربی به سراغ تولیدات تاریخی با رویکرد تحریف تاریخ میروند. سال گذشته نیز سریال «حشاشین» در مصر با روایتی ضدایرانی پخش شد و حالا «معاویه» در عربستان سعودی، تصویری بحثبرانگیز از تاریخ صدر اسلام ارائه میکند.
نکته مهم، نحوه مواجهه با چنین تولیداتی است. در عصر ارتباطات، نمیتوان با فیلتر یا بیانیه، از دیدهشدن چنین محتوایی جلوگیری کرد. تجربه نشان داده است که تنها راهکار مؤثر، پاسخ متقابل در قالب تولیدات هنری است؛ همانگونه که در گذشته سریالهایی مانند «مختارنامه» و «یوسف پیامبر» توانستند مخاطبان گستردهای را جذب کرده و به روایت مستند از تاریخ بپردازند.
با این حال، صداوسیما در سالهای اخیر از این مأموریت مهم غافل مانده است. کنداکتور رمضانی تلویزیون ایران، بهجای سریالهای هدفمند و با ایده، با آثاری گ کلیشهای پر شده است. این در حالی است که عربستان، بدون پیشینهای قوی در تولید سریالهای تاریخی، بهسرعت در حال ورود به این عرصه است. اگر این روند ادامه یابد و ایران نتواند پاسخی درخور به این پروژههای رسانهای بدهد، در آینده شرایط دشوارتری در مواجهه با تحریفات تاریخی خواهد داشت.
سؤال اصلی این است که چرا صداوسیما، با بودجه چند هزار میلیاردی از بیتالمال، برای چنین مواردی برنامهریزی نمیکند؟ چرا سیاستگذاریهای رسانهای در این حوزه، واکنشی و بدون راهبرد بلندمدت است؟ اگر سال گذشته، پس از تعویق پخش «معاویه»، یک مینیسریال یا اثر نمایشی تأثیرگذار تولید شده بود، شاید امروز وضعیت متفاوتی رقم میخورد.
رسانه، عرصهای برای مواجهه مستقیم با جریانهای فکری و تاریخی است. غفلت از این میدان، تنها هزینههای بیشتری در آینده خواهد داشت. صداوسیما اگر میخواهد در این رقابت فرهنگی جایگاه خود را بیش از پیش از دست ندهد، باید از امروز به فکر ساخت سریالهایی باشد که نهتنها پاسخگوی تحریفات تاریخی باشند، بلکه مخاطبان را نیز جذب کنند.
source