به گزارش صفحه «هنر روز» روزپلاس، اکران نوروزی سینماهای ایران امسال، رقابتی میان کمدیهای پرفروش و فیلمی تاریخی-مذهبی است که برخلاف روند معمول، توانست جایگاه خود را در میان پرفروشها تثبیت کند.
در حالی که انتظار میرفت فیلمهای طنز مطابق معمول گیشه را تصاحب کنند، در دوهفته ابتدایی اکران نورزی پس از «دایناسور»، فیلم تحسین شده جشنوارهفجر «موسی کلیمالله» آخرین ساخته ابراهیم حاتمیکیا نشان داد که مخاطبان همچنان پذیرای سینمای تاریخی دینی، البته با روایت و اجرای متفاوت هستند.
افت و خیزهای گیشه
در هفته نخست، همانطور که پیشبینی میشد، فیلم کمدی «دایناسور» با فاصله زیادی از رقبا صدر جدول را به خود اختصاص داد. اما این موفقیت دوام چندانی نداشت و در هفته دوم با افت ۵۰ هزار نفری مخاطب و کاهش چشمگیر فروش روبهرو شد. از سوی دیگر، «موسی کلیمالله» که هفته اول را با فروش نسبتاً خوب پشت سر گذاشته بود، در هفته دوم بدون افت محسوس در گیشه باقی ماند.
شکست «کوکتل مولوتوف» یکی دیگر از نکات مهم این اکران نوروزی بود. این فیلم کمدی که با تعداد سانسهای بالا و تبلیغات گسترده وارد رقابت شده بود، نتوانست به جایگاه قابل قبولی برسد و از همان ابتدا پشت سر «موسی کلیمالله» قرار گرفت. به نظر میرسد تکرار کلیشههای رایج در کمدیهای تجاری دیگر نمیتواند تضمینی برای موفقیت در گیشه باشد.
«پیشمرگ»؛ از جنجال تا تعطیلی
در میان فیلمهای اکران نوروزی، «پیشمرگ» شاید عجیبترین سرنوشت را داشت. فیلمی که جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را دریافت کرده بود اما در گیشه با بیتوجهی مواجه شد. فروش بسیار پایین باعث شد برخی سینماها سانسهای آن را حذف کنند و عملاً این فیلم در هفته دوم به حاشیه رانده شد.
تبلیغات ماهوارهای و تأثیر آن بر گیشه
یکی از نکات قابلتوجه اکران امسال، استفاده برخی فیلمها از تبلیغات ماهوارهای بود. این اتفاق که پیشتر هم در برخی آثار دیده شده بود، این بار تأثیر خود را در جذب مخاطب نشان داد و به نظر میرسد که برخی فیلمها بدون این نوع تبلیغات، امکان رقابت نداشتند.
اکران نوروزی ۱۴۰۴ نشان داد که مخاطبان همچنان به فیلمهای کمدی علاقه دارند، اما نه هر کمدیای! کاهش فروش «دایناسور» در هفته دوم اکران و شکست «کوکتل مولوتوف» پیامی روشن برای فیلمسازان این ژانر است که دیگر نمیتوان صرفاً با شوخیهای دمدستی و فرمولهای تکراری انتظار موفقیت داشت. در این میان، «موسی کلیمالله» نشان داد که اگر فیلمی بتواند با روایتی جذاب و استانداردهای سینمایی مناسب ساخته شود، هنوز هم میتواند در برابر فیلمهای تجاری جایگاه خود را حفظ کند
source