
ایرنا: گیمر (یا بازیباز) به فردی گفته میشود که به طور منظم به بازیهای تعاملی، به ویژه بازیهای ویدئویی، میپردازد. این بازیباز، باید تجربه چندین بازی و نه فقط یک بازی را داشته باشد.
گیمر بودن به معنای صرف وقت و علاقه به بازیهای تعاملی است. گیمرها ممکن است در بازیهای مختلفی مهارت داشته باشند و به طور منظم در آنها شرکت کنند.
از جمله بازیهایی که گیمرها به آن علاقه دارند میتوان به بازیهای ویدئویی، بازیهای کامپیوتری، بازیهای موبایلی و بازیهای تعاملی آنلاین اشاره کرد.
محمد حاجیمیرزایی روز سهشنبه در صدمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان افزود: بر اساس آخرین پیمایش بنیاد ملی بازیهای رایانهای، سالانه حدود ۲۰۰ بازی ویدیویی در کشور تولید و مجوز نشر میگیرند، بیش از ۱۰۰ شرکت و تیم فعال بازیسازی در ایران مشغول به کار هستند و گردش مالی مستقیم این صنعت به ۷۰۰ هزار میلیارد ریال (۷۰ همت) در سال رسیده است، که این آمار تنها شامل هزینههای خانوارها بوده و زیرساختهای مرتبط را در بر نمیگیرد.
مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به ویژگیهای جامعه گیمرهای ایران گفت: برخلاف تصور رایج، بازیهای ویدیویی تنها مختص کودکان و نوجوانان نیست و عمده بازیکنان ایران را جوانان تشکیل میدهند، بزرگسالان و میانسالان نیز در این آمار حضور دارند.
وی اضافه کرد: ۴۰ درصد بازیکنان را زنان و ۶۰ درصد را مردان تشکیل میدهند و میانگین متوسط زمان بازی روزانه برای هر فرد ۵۸ دقیقه است که به ۸۲ دقیقه در روز نیز میرسد.
حاجیمیرزایی گفت: این رقم نشان دهنده حجم بالای مصرف محتوای بازیهای ویدیویی در مقایسه با سایر رسانههای فرهنگی است.
وی با اشاره به اینکه ۹۴.۵ درصد بازیکنان از گوشیهای هوشمند استفاده میکنند، در حالی که تولیدات ایرانی برای آنها بسیار محدود است، خاطرنشان کرد: اصفهان؛ قطب دوم صنعت بازی ایران پس از تهران است و به عنوان دومین قطب تولید و مصرف بازیهای ویدیویی در کشور شناخته میشود.
وی اضافه کرد: آمار ۲۷ درصدی گیمرهای فعال اصفهان از کل گیمرهای کشور، نشان دهنده استقبال چشمگیر جوانان و نوجوانان این استان از صنعت بازی است.
حاجیمیرزایی گفت: حدود ۲۸.۳ درصد از بازیکنان به ردهبندی سنی بازیها توجه نمیکنند و این در حالی است که بازیهای ویدیویی تنها محصول فرهنگی در ایران هستند که دارای ردهبندی سنی مصوب هستند.
وی در مورد اثرگذاری فرهنگی بازیها تصریح کرد: بنیاد ملی بازیهای رایانهای با همکاری مراجع دینی و دانشگاهی، معیارهایی برای سنجش اثرگذاری فرهنگی بازیها تدوین کرده است تا از تولید بازیهای صرفاً تبلیغاتی جلوگیری شود.
مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای خاطرنشان کرد: استریمرها ( شخصی است که محتوای خود را از طریق پخش زنده یا فیلم از پیش ضبط شده به صورت برخط پخش میکند) سلبریتیهای جدید این حوزه هستند و تماشای بازی دیگران (استریمینگ) به پدیدهای رایج تبدیل شده به نحوی که استریمرها به شخصیتهای مرجع فرهنگی برای بسیاری از گیمرها تبدیل شدهاند.
وی با اشاره به اینکه تولید بازیهای ارزشی با محوریت مقاومت و دفاع مقدس در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: هدف این است که بازیهای تولید شده علاوه بر دارا بودن ارزشهای فرهنگی، جذابیت لازم را برای مخاطبان داشته باشند تا از تولید به محصولات صرفاً سفارشی جلوگیری شود.
source