به گزارش روزپلاس، باتری فرسوده ماشین و یا به عبارت عام تر داغی باتری به باتریهای سربی-اسیدی مستعملی اشاره دارد که دیگر قابل استفاده در وسایل نقلیه نیستند اما به دلیل مواد قابل بازیابی موجود در آنها، ارزش قابل توجهی دارند. این باتریها عمدتاً از سرب، اسید سولفوریک و پلاستیک تشکیل شدهاند و آنها را به منبع قابل توجهی از فرسوده فلز تبدیل میکنند.
بازیافت این باتریهای فرسوده نه تنها از آلودگی محیط زیست جلوگیری میکند، بلکه یک منبع پایدار تامین سرب و سایر فلزات را نیز فراهم میکند.
ترکیب باتریهای سربی خودرو
باتریهای سرب-اسید معمولاً حاوی ۶۰ تا ۸۰ درصد وزنی سرب به همراه اسید سولفوریک و پلیپروپیلن هستند. سرب موجود در این باتریها منبع ارزشمندی است که باتریهای خودرو را به کالایی با اولویت بالا در صنعت ضایعات فلزی تبدیل میکند.
اسید را میتوان خنثی و تصفیه کرد، در حالی که پوشش پلاستیکی را میتوان به محصولات جدید بازیافت کرد. بعضی از این باتری ها همچنین حاوی مقادیر کمی فرسوده مس و سایر فلزات هستند که به ارزش کلی آنها کمک میکند.
تأثیر زیست محیطی دفع نامناسب
دفع نامناسب باتریهای سربی خطرات زیستمحیطی قابل توجهی را به همراه دارد. اسید سولفوریک میتواند به زمین نشت کند و خاک و منابع آب را آلوده کند، در حالی که سرب و سایر مواد سمی میتوانند منجر به مشکلات جدی سلامتی شوند. در ایران، مقررات سختگیرانهای برای دفع و بازیافت باتریهای استفاده شده برای کاهش این خطرات وجود دارد. بازیافت تضمین میکند که سرب، اسید و اجزای پلاستیکی به طور ایمن جابجا شوند و احتمال آسیب به محیط زیست را کاهش دهند.
فرآیند بازیافت باتریهای سرب اسید خودرو
فرآیند بازیافت باتری فرسوده ماشین شامل چندین مرحله است:
جمعآوری و دستهبندی: باتریهای فرسوده از منابع مختلفی از جمله تعمیرگاههای خودرو، امداد باتری ها، فروشگاه های تعویض باتری ماشین ، باتری سازی تامین و به مراکز بازیافت باتری تحویل داده می شود.
جداسازی باتری: سپس باتریها برای جداسازی سرب، اسید و اجزای پلاستیکی جدا میشوند.
ذوب: سرب ذوب شده و برای استفاده مجدد تصفیه میشود، در حالی که اسید خنثی میشود.
بازیافت پلاستیک: پوشش پلاستیکی قبل از استفاده مجدد در محصولات فلزی جدید، خرد و تمیز میشود.
این فرآیند برای بازیابی فلزات ارزشمند و اطمینان از اینکه فلزات فرسوده به محلهای دفن زباله نمیروند، ضروری است.
ارزش اقتصادی باتری فرسوده خودرو
ارزش مالی ضایعات باتری سربی خودرو تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله قیمت فعلی فرسوده فلز و تقاضا برای سرب قرار دارد.
در ایران، قیمت باتری فرسود نوسان زیادی دارد و به علت افزایش قیمت ارز و تاثیر گرفتن از قیمت های جهانی بازار معمولا ما شاهد افزایش قیمت باتری فرسوده در بازار هستیم.
قیمت باتری فرسوده به صورت خرید تکی بر اساس آمپر محاسبه می شود و در فروش عمده بر اساس وزن محموله تعیین می گردد.
چالشهای بازیافت باتری سربی خودرو
در حالی که بازیافت باتری خودرو سودآور است، اما بدون چالش نیست. نیاز به تجهیزات تخصصی، رعایت مقررات زیستمحیطی و جابجایی ایمن اسید و سرب، این فرآیند را پیچیده میکند.
علاوه بر این، افزایش باتریهای لیتیومی و باتریهای قلیایی، رقابت را افزایش میدهد، زیرا این باتریهای جدید به طور فزایندهای در وسایل نقلیه مدرن استفاده میشوند. با وجود این چالشها، زیرساختهای ایجاد شده برای بازیافت باتریهای سربی-اسیدی تضمین میکند که آنها بخش قابل توجهی از صنعت فلزات فرسوده باقی بمانند.
آینده بازیافت ضایعات باتری سربی خودرو
آینده بازیافت باتری سربی خودرو در ایران با پیشرفتهای مداوم در فناوریهای بازیافت و افزایش آگاهی از اهمیت شیوههای پایدار، امیدوارکننده به نظر میرسد. نوآوریها در فرآیند بازیافت احتمالاً باعث بهبود کارایی بازیابی سرب و کاهش اثرات زیستمحیطی عملیات بازیافت میشوند.
با رشد بازار فلزات فرسوده، افراد درگیر در جمعآوری و بازیافت باتریهای خودرو میتوانند انتظار تقاضای پایدار و قیمتهای بالای مواد باتری فرسوده را داشته باشند.
بازیافت ضایعات باتری سربی خودرو در ایران یک صنعت حیاتی است که هم مزایای زیستمحیطی و هم اقتصادی را ارائه میدهد. با درک ترکیب این باتریها، رعایت روشهای مناسب دفع و آگاهی از قیمت فلزات فرسوده، افراد و مشاغل میتوانند بازده خود را از بازیافت باتری فرسوده به حداکثر برسانند. با تکامل صنعت، کسانی که با فناوریها و شیوههای جدید سازگار میشوند، به پیشرفت خود ادامه خواهند داد و عرضه مداوم سرب بازیافتی و سایر فلزات ارزشمند را تضمین میکنند.
«رپورتاژ آگهی»
source