Wp Header Logo 3094.png

پری میرشفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه نقص شنوایی نوعی معلولیت پنهان و یکی از شایع‌ترین ناهنجاری‌های بدو تولد محسوب می‌شود؛ اظهار کرد: برنامه‌های غربالگری مؤثرترین راه برای شناسایی زودهنگام ابتلاء به آسیب‌های شنوایی در میان نوزادان است.

وی افزود: در جوامع مختلف به دلایلی نظیر فقدان نمود ظاهری آن در کودک، ناآشنا بودن خانواده‌ها با علائم اولیه آن، عدم اطلاع از خدمات موجود و دانش ناکافی متخصصین درباره میزان شیوع و عوارض بسیار جدی آنکه با تأخیر زیاد شناسایی می‌شود، باعث بروز اثرات منفی جدی بر روند رشد گفتار، زبان و شناخت کودک خواهد شد.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: از سال گذشته تاکنون تعداد ۱۳ هزار و ۴۹۷ تست غربالگری برای تمامی متولدین سال ۱۴۰۲ انجام شده و پوشش غربالگری شنوایی ۱۰۰ درصدی است.

میرشفیعی با اشاره به آمار موجود دانشگاه در این زمینه گفت: نوزادان ارجاع شده به مرحله تشخیصی در مجموعه تحت پوشش دانشگاه، ۷۲ مورد بوده و درصد کودک مبتلا به کم شنوایی در سال گذشته معادل ۰.۵ درصد بوده است (قبل از سه ماهگی)، همچنین ۵۳ مورد کم شنوایی متوسط، ۱۱ مورد کم شنوایی شدید، ۴ مورد کم شنوایی عمیق در این میان شناسایی شده است که درصد نوزادان ارجاع شده با تشخیص قطعی کم شنوایی به سطح مداخله‌های درمانی توانبخشی ۱۰۰ درصد است.

وی گفت: پیگیری و غربالگری شنوایی اعم از غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان، تشخیص بهنگام و ارجاع به موقع، ارائه خدمات توانبخشی گفتاری و شنیداری، سعی در شناسایی، تشخیص و درمان زودهنگام و توانبخشی نوزادان و کودکان مبتلا به کم شنوایی و ناشنوایی و پیشگیری از عوارض آن از جمله برنامه‌های اولویت دار دانشگاه علوم پزشکی در این راستا است.

source

sar-khat.ir

توسط sar-khat.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *