Wp Header Logo 1250.png

به گزارش صفحه «هنر روز» روزپلاس، رئیس سازمان صداوسیما، پیمان جبلی، اعلام کرده است که برای نخستین بار پس از ۱۲ سال، شیب نزولی مخاطبان این سازمان افقی شده است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که آمارهای موجود، تصویر متفاوتی از وضعیت مخاطبان صداوسیما ارائه می‌دهند.

بر اساس نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، تنها ۲۹.۵ درصد از ایرانیان ویژه‌برنامه‌های شب یلدای صداوسیما را تماشا کرده‌اند. از میان این بینندگان هم بار اصلی بر دوش یک شبکه بوده و ۵۹.۲ درصد برنامه «یلدای مادرانه» از شبکه سه، و تنها ۸.۱ درصد برنامه‌های شبکه یک و ۷.۶ درصد برنامه‌های شبکه دو را مشاهده کرده‌اند. 

این در حالی است که انتظار می‌رود در مناسبت‌هایی مانند نوروز و یلدا، صداوسیما بیشترین تعداد مخاطب را جذب کند؛ بنابراین، احتمالاً تعداد بینندگان روزانه این رسانه حتی کمتر از این میزان باشد.

پس افقی شدن شیب نزولی مخاطبان صداوسیما که پیمان جبلی به آن اشاره کرد بر چه اساس است؟ محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما، اظهار داشته است که میزان بینندگان سیما از ۵۹.۷ درصد در بهار ۱۴۰۲ به ۶۵.۲ درصد در تابستان ۱۴۰۳ افزایش یافته و روند صعودی داشته است. 

از طرفی در ۲۵ مهر محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما گفت: «طبق تعریف ما کسی که بالای ۱۵ دقیقه برنامه‌های صداوسیما را می‌بیند او را به عنوان مخاطب در نظر می‌گیریم، این افراد الزاما به این معنا نیست که فقط تلویزیون را تماشا می‌کنند، حتما امروز با گستردگی فضای مجازی در کشور و دسترسی مردم به اینترنت در واقع خیلی موقع‌ها هست که در کنار تلویزیون در ­شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی فعال هستند و استفاده می‌کنند و این به این معنا نیست که این  مخاطبان فقط صداوسیما را می‌بینند.»

از این صحبت‌ها اینگونه برداشت می‌شود که اگر فردی ۱۵ دقیقه از برنامه یک شبکه را ببیند مخاطب صداوسیما است. این شیوه تعریف مخاطب، سؤالاتی را درباره دقت آمارهای ارائه‌شده توسط صداوسیما مطرح می‌کند.

علاوه بر این، نظرسنجی‌های دیگر ایسپا نشان می‌دهد که تنها ۱۲.۵ درصد مردم اخبار را از صداوسیما دریافت می‌کنند، و تنها ۱۱.۵ درصد مردم فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیون را دنبال می‌کنند.

در نهایت مردم به عنوان مخاطبان صداوسیما خود بهتر از هر آماری میتوانند درخصوص عملکرد صداوسیما در دوره مدیریت جدید قضاوت کند.

source

sar-khat.ir

توسط sar-khat.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *