Wp Header Logo 2422.png

مهر: به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس طبق آمار ارائه شده توسط شرکت بریتیش پترولیوم شاخص ذخیره به تولید گاز طبیعی برای ایران بیش از دو برابر میانگین جهانی (۲۸/۸) سال بوده و حدود ۱۲۸ سال است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورت عدم انجام اقداماتی از جمله سرمایه گذاری و توسعه مناسب در صنعت بالا دست نفت و گاز در کنار جلوگیری از اتلاف و فلرینگ گاز در پالایشگاه‌ها و شبکه خطوط و در نهایت بهینه سازی مصرف انرژی توسط مصرف کنندگان نهایی ناترازی فعلی گاز طبیعی کشور تشدید خواهد شد.

با توجه به تفکیک وظایف انجام شده بازیگران مختلفی در طول زنجیره ارزش گاز طبیعی حضور دارند. تعدد این بازیگران با توجه به وظایف و نقش متفاوت آنها و نیز هم پوشانی حوزه وظایف آنها باعث شده تبادلات حجمی و مالی گسترده و پیچیده‌ای در طول زنجیره مزبور شکل گیرد. گام نخست در بررسی این زنجیره تعیین چالش‌های آن و اصلاح روندهای نامناسب آن که موجب عدم بهره‌وری بیشینه و اتلاف گاز شده است ارائه یک تصویر جامع کامل و شفاف از تبادلات حجمی و مالی این زنجیره و تعیین نقش هر یک از بازیگران آن است.

گزارش حاضر در ابتدا به ارائه نمایی کلی از زنجیره ارزش گاز در کشور پرداخته سپس تبادلات حجمی این زنجیره با جزئیات بررسی شده است. در بخش بعد تبادلات مالی مبتنی بر صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ شر کت‌های بازیگر در زنجیره ارزش گاز طبیعی متناظر با مبادلات حجمی بررسی شده در بخش قبل مورد واکاوی قرار گرفته است.

برای خواندن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.

نوشته شاخص ذخیره گاز در ایران دو برابر میانگین جهانی اولین بار در اقتصاد کلان. پدیدار شد.

source

sar-khat.ir

توسط sar-khat.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *